دانستنیسلامت

چاقی شکم – علت چاقی موضعی شکم و رفع آن به بهترین شکل

چاقی شکم و اضافه وزن یکی از مسائل پر حاشیه‌ای است که همه درگیر آن هستند. اما خب به نسبت افرادی
هم هستند که چاقی شکم برایشان مهم نیست و قصد ندارند لاغر شوند. چاقی شکم و پهلو عوامل متعددی
دارد که با رعایت نکردن آن خیلی زود از فرم و شکل خود خارج میشوید.

بعنوان مثال با زیاد شدن فست فودها در سطح شهر دیگر کمتر کسی به آشپزی در خانه مشغول میشود؛ یا با توجه
به صنعتی شدن مواد خوراکی مانند روغن های نباتی در این دوره از زندگی باید خیلی حواستان باشد که چه
نوع مواد غذایی و به چه مقداری مصرف میکنید؛ مصرف هر چه بیشتر روغن‌های نباتی سلامت بدن را به
خطر می‌اندازد.

علل اصلی چاقی شکم و اضافه وزن

اگر به شیرینی جات علاقه دارید مانند نوشابه، انواع کیک‌ها و شیرینی باید بدانید مصرف بیش از حد شکر باعث
چاقی شکم و اضافه وزن میشود. بر اساس مطالعاتی که انجام شده، نتیجه‌ها نشان از آن است که مصرف قند
و شکر زیاد رابطه‌ی مستقیمی با چاقی شکم دارد چرا که در شکر فروکتوز فراوانی وجود دارد.

جالب است بدانید قند و شکری که بصورت مایع روزانه مصرف میکنید هم پرخطرتر از مواد جامد است هم اینکه
به اندازه قند و شکر جامد نمیتواند شما را سیر کند.

مصرف الکل
چاقی شکم – الکل

مصرف الکل، التهاب، بیماری کبدی

یادتان باشد که مصرف الکل یکی دیگر از دلایل چاقی شکم و پهلو است. اگر از دسته افرادی هستید که
الکل مصرف میکنید این را بدانید که الکل فرایند چربی سوزی داخل بدن را کامل متوقف میکند و هر چه شما
مواد خوراکی بخورید مقدار زیادی چربی اشباح شده در زیر شکم جمع میشود.
بر اساس مطالعات انجام شده احتمال چاقی افرادی که در روز بیش از سه بار الکل مصرف میکنند ۸۰ درصد
بیشتر از یک فرد معمولی است.

چاقی و کم تحرکی
چاقی شکم – کم تحرکی

کم تحرکی و ورزش نکردن

هر چه زمان بیشتری میگذرد و زندگی کردن با پیشرفت تکنولوژی بهتر میشود به همان اندازه انسان تنبل میشود.
قابل ذکر است که عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها همین کم تحرکی است و در این اواخر کم تحرکی به یکی
از علل مهم چاقی شکم و پهلو تبدیل شده.

دلیل این کم تحرکی‌ها هم بسیار واضح است، نشستن پای فیلم و سریال های تلویزیون، بازی با
کنسول‌های مختلف و وقت گذرانی با موبایل‌ها که ۸۰ درصد کم تحرکی‌ها بخاطر سرگرم شدن با
موبایل‌ها است.

چاقی - حذف وعده غذایی
چاقی شکم – حذف وعده غذایی

حذف وعده های غذایی و عدم دریافت پروتئین

خیلی از افراد بخاطر شرایط کاری یا دیر بیدار شدن از خوردن صبحانه صرف نظر میکنند، باید بدانید که صبحانه
از مهمترین وعده‌های غذایی است و حذف آن باعث مشکلات جدی در بدن میشود از جمله این مشکلات بالا
رفتن متابولیسم بدن است که در نهایت منجر به چاقی شکم و اضافه وزن میشود.

پروتئین زیاد در بدن از عوامل مهم در کاهش وزن است. داشتن یک رژیم غذایی خوب با پروتئن هم میتواند شما
را به خوبی سیر کند هم باعث افزایش سوخت و ساز بدن میشود که از افزایش وزن و چاقی شکم جلوگیری
میکند.

چاقی مرتبط با استرس
استرس

استرس زیاد

استرس همیشه یک عامل خطرناک برای بدن محسوب میشود. افرادی که استرس زیادی دارند باعث میشود
هورمون کورتیزل در بدنشان آزاد شود که زیاد شدن آن باعث میشود متابولیسم بدنشان بالا برود و در آن لحظه
غذا بخورند؛ خوردن غذا هنگام استرس باعث میشود تا چربی های قبلی در اطراف شکم باقی بماند که به اضافه
وزن منجر میشود.

ژنتیک نقش مهمی در چاقی شکم و اضافه وزن

گفتنی است که ژنتیک افراد نقش مهمی در چاقی آنها خواهد داشت؛ یعنی ممکن است فردی با خوردن زیاد
و کم تحرکی آنقدر چاق نشود در عوض فردی با کمی خوردن غذا شروع به چاق شدن کند. درواقع باید گفت
نوع ژن فرد در تنظیم هورمون کورتیزل نقش دارد.

کم خوابی
کم خوابی – سلامت

نداشتن خواب کافی

جدا از اینکه داشتن خواب کافی برای سلامت مغز لازم است و اگر خواب کافی نداشته باشید کل سیستم بدن
بهم ریخته و حتی مغزتان برای اینکه بدنتان را فعال نگه دارد شروع به خودخوری میکند، سیستم گوارش هم لازم
دارد ساعاتی را بدون فعالت کار کند. شب زنده داری باعث میشود متابولیسم بدن بالا برود.

چاقی موضعی شکم و سردی گوارش

گونه‌ای از چاقی وجود دارد که ارتباطی با پرخوری ندارد که به آن چاقی موضعی شکم گفته میشود.
در نوعی از چاقی موضعی شکم علت اصلی چاقی پرخوری بیش از حد نیست و برای درمان آن هم کم‌خوری
کاری از پیش نمی‌برد. علت اصلی چاقی موضعی شکم  معمولا سردی گوارش میباشد.

برای درمان این بیماری باید از خوردن بعضی از خوردنی‌ها اجتناب کنید. از خوردن غذاهایی که خوب نپخته شده مثل
نان ساندویچی، بیسکویت، کیک، چیپس صنعتی، ماکارونی، لازانیا، سالاد الویه پرهیز کنید. همچنین غذاهای
غلیظ و سرد مزاج، مانند پنیر، ماست، ماهی، قارچ نیز برای کسانی که این بیماری را دارند مضر است.
از خوردن میوه‌های سرد نیز مثل خیار، هلو، آلو و پرتقال نیز اجتناب کنید.

اگر دقت کرده باشید کسانی که چاقی موضعی دارند این چاقی بیشتر در نواحی پشت ران، شکم، بازو و زانو
خود را نشان میدهد.

شما برای درمان چاقی موضعی چی پیشنهاد میکنید؟

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

همچنین ببینید

بستن
بستن